Het combineren van kleuren kan nog krachtiger zijn dan het gebruik van een enkele kleur.
Er zijn verschillende manieren om kleuren te combineren, zoals complementair of analoog. Het is belangrijk om te begrijpen hoe kleuren samenwerken om de gewenste reactie en merkidentiteit te bereiken. In de vorige blog zijn de psychologische effecten van kleur besproken. Nu gaan we kijken hoe kleur kan worden ingezet.

Kleurenwiel
Even terug naar het kleurenwiel. Zoals in de vorige blog benoemd, zijn er 3 primaire kleuren. Met deze kleuren kun je secundaire en tertiaire kleuren mengen. Even op een rijtje:

  • 3 primaire kleuren: geel, rood, blauw
  • 3 secundaire kleuren: groen, oranje en paars
  • 6 tertiaire kleuren: rood-violet, blauw-violet, blauw-groen, geel-groen, geel-oranje, rood-oranje.

Warm of koud?
Naast deze principes, bestaan er ook warme en koele kleuren. De rode, gele en oranje kleuren vallen onder de warme kleuren, terwijl blauw, groen en paars juist onder de koele kleuren vallen. Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Open, warm, gezellig of juist zakelijk en strak? Of wil je een combinatie van deze twee?

Kleurcombinaties
Je brandkleuren komen bijna overal terug, zoals je website, folders, social media, etc. waardoor ze herkenbaar zijn voor jouw bedrijf. De kleuren en combinaties die je gebruikt, zijn daarom dus erg belangrijk.

Een paar voorbeelden van combinaties:

Complementair: Deze combinatie bestaat uit 2 kleuren die tegenover elkaar staan op het kleurenwiel. Je kunt spelen met variaties door met het contrast en de waarde te spelen. Maak de kleuren bijvoorbeeld lichter of donkerder.

Analoog: Voor deze optie kies je 3 kleuren die naast elkaar staan op het kleurenwiel. Deze vormen de basis van je kleurenpalet.

Monochromatisch: Dit palet bestaat eigenlijk uit ‘maar’ 1 kleur. De waarden en het contrast worden aangepast om verschillende varianten te creëren van de kleur.

Triadisch: Bij deze laatste optie kies je 3 kleuren die even ver van elkaar staan. Ze vormen een driehoek op het kleurenwiel. Je kunt het contrast en de waarden aanpassen om de perfecte combinatie vorm te geven.

Termen
Verhelderd: er wordt aan de kleur toegevoegd om deze lichter te maken
Verdonkerd: de kleur wordt donkerder gemaakt door het te mengen met zwart
Gedempt: deze kleur wordt ‘gedempt’ door er grijs aan toe te voegen
Zuiver: dit is de verzadigde, pure kleur
Verzadiging: de intensiteit van de kleur. Hoe meer saturatie, des te helderder en intenser de kleur is
Desaturatie: de kleur bevat minder pigment en is daardoor minder uitgesproken
Waarde: geeft aan hoe licht of donker de kleur is
Neutrale kleur: zwart, wit en grijs

Tags:

Nog geen reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights