Kleuren spelen een belangrijke rol in ons dagelijks leven. Probeer je maar eens een wereld zonder kleur voor te stellen, waar je alleen zwart, wit en grijs kunt zien. Het is bijna onmogelijk om je voor te stellen, omdat kleur zo’n belangrijke rol speelt in ons leven. Kleur helpt je dingen te identificeren, het brengt ons in verbinding met onze omgeving en alles daarin wat we liefhebben. Ze beïnvloeden onze emoties, roepen bepaalde gevoelens op en ze brengen boodschappen over. Kleur heeft dus ook invloed op jouw klanten. Daarom is het belangrijk om de passende kleuren te kiezen voor jouw branding, maar… waar moet je op letten? Laten we beginnen met een stukje psychologie.
Hoe zien we kleur?
Kleur bestaat uit licht. De kleuren die je waarneemt, zijn lichtgolven die vanaf de zon naar ons toekomen. Soms zijn het korte golven en komen ze sneller achter elkaar. Een andere keer zijn het hoge golven en zit er meer tijd tussen. Elke kleur heeft zijn eigen golflengte en frequentie; het zijn in feite lichtgolven van verschillende lengtes die met verschillende trilling snelheden bewegen.
Isaac Newton heeft ontdekt dat wit licht uit alle kleuren van de regenboog bestaat, door wit licht door een glazen prisma te laten gaan. Het samengestelde licht verdeelde hij in zeven kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet. Waarom zeven kleuren? Newton geloofde dat kleuren, muzieknoten, het zonnestelsel en de dagen van de week met elkaar verbonden waren.
Kleur is geen eigenschap van een voorwerp, volgens Newton. Volgens hem ontstaat kleur door de reflectie van licht. De kleur die we zien, hangt af van het licht dat door het oppervlak van een voorwerp wordt weerkaatst. Witte voorwerpen lijken hierdoor wit, omdat ze alle kleuren weerspiegelen. Zwarte voorwerpen absorberen juist alle kleur.
Psychologie
Kleuren hebben psychologische invloed op ons welzijn, onze stemming, humeur en emoties. Elke kleur roept een bepaalde emotie op en heeft effect op ons brein. Als we kleur zien, begrijpen we de boodschappen die ze (grotendeels onbewust) overbrengen. Kleur kan dus (onbewust) emoties oproepen en ons gedrag beïnvloeden, zonder dat we dit beseffen.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat elke tint, toon en schakering effect heeft op je psyche. Van alle kleuren die er bestaan, is er geen een die geen invloed heeft op je brein. Denk maar eens aan de manier waarop kleuren in de natuur je kunnen beïnvloeden, wat voor gevoel de zon of een grijze lucht je geeft. Of stel je voor dat je in een rode kamer staat of juist een blauwe. Wat voel je? Dit zijn onbewuste reacties op kleur.
Deze invloed is heel ver terug te leiden. Voor onze voorouders gaven kleuren signalen. Op die manier konden ze voedsel vinden, partners aantrekken en gevaar herkennen. Rood, oranje en geel wijzen bijvoorbeeld op gevaar. Hoe donkerder de kleur, hoe groter het gevaar. Voeg hier zwart aan toe en de waarschuwing wordt nog groter.
Groen is over algemeen een rustige, veilige kleur. In sommige gevallen, kan het juist gevaar aanduiden: denk maar aan een giftige slang, zoals hierboven. De tint speelt hierin een grote rol. Een felle, gifgroene kleur wekt over het algemeen een ander gevoel op, dan een donkere, mosgroene tint.
De basis
Herinner je je nog de tekenlessen op school? Ik kan me herinneren dat de docent uitlegde wat de drie primaire kleuren zijn: rood, geel en blauw. Als je deze kleuren met elkaar mengt, krijg je secundaire kleuren en kun je ook tertiaire kleuren mengen. Maar daar gaan we de volgende keer op in 😉 Hieronder alvast een klein voorproefje over de (psychologische) betekenis achter de primaire kleuren
Rood: Kracht en Passie
Je merkt dat deze kleur direct je aandacht, trekt wanneer je hem ziet. Rood werkt in op je lichaam en leidt tot een fysieke reactie. De kleur staat voor passie, kracht en energie. De kleur wordt in marketing gebruikt om opwinding en urgentie te creëren. In de natuur staat deze kleur voor gevaar.
Blauw: Vertrouwen en Betrouwbaarheid
Blauw wordt in verbinding gebracht met rust, betrouwbaarheid en professionaliteit. De kleur heeft invloed op je intellect en roept mentale verandering op. De kleur brengt rust, in tegenstelling tot rood. Er wordt wel gezegd dat je blauw moet dragen bij een sollicitatie gesprek, omdat dit zorgt voor een stabiele en betrouwbare uitstraling.
Geel: Vreugde en Optimisme
Geel beïnvloedt je emoties en je zenuwstelsel. Geel is psychologisch gezien de sterkste kleur. Het is de kleur van zonneschijn en geluk. Het straalt warmte en positiviteit uit, maar kan ook vermoeiend voor de ogen zijn als het te veel wordt gebruikt. Balans is dus essentieel.
Bronnen:
Whelan, B. M., & Sutton, T. (2004). The Complete Color Harmony: Expert Color Information for Professional Color Results.
Haller, K. (2019). The Little Book of Colour: How to Use the Psychology of Colour to Transform Your Life. Penguin UK.
Foto’s: www.pexels.com
Nog geen reacties